OFF_Festival Bratislava

Tegoroczny OFF_Festival Bratislava zakończył się dla naszej uczelni wielkim sukcesem. Nasza studentka, Jadwiga Subczyńska, zdobyła główną nagrodę i możliwość własnej wystawy w przyszłorocznej edycji festiwalu! Gratulujemy i jesteśmy dumni!

BOOKI. Studying Photobooks

Zrzut Ekranu 2018-11-21 O 16.27.05english – scroll down
_________________________________________________________________________
Drugi międzynarodowy przegląd książek fotograficznych, organizowany przez Katedrę Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wystawa prezentuje najnowsze publikacje autorskie studentów i absolwentów europejskich uczelni artystycznych, kształcących w zakresie fotografii.

Wyboru książek do tegorocznej edycji „BOOKI. Studying Photobooks” dokonali:

Franck Maindon – Ecole nationale supérieure Louis-Lumière, Saint-Denis
Hugues de Wurstemberger – École supérieure des arts de l’image, LE 75 – Bruxelles
Vladimír Birgus – Institut tvůrčí fotografie, Slezské univerzity v Opavě
Pedro Vincente – Máster en Fotografía UPV, Universidad Politécnica de Valencia
Jarosław Klupś – Katedra Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

Wśród dziesiątek wyselekcjonowanych wydawnictw znajdują się unikalne i często nieprezentowane dotąd szerszej publiczności autorskie książki i albumy, ziny, zeszyty fotograficzne itp.

Wystawa odbywa się w ramach Festiwalu książek fotograficznych XPrint.

www.pix.house/xprint

Koordynacja: Jarosław Klupś
fotografia.uap.edu.pl
___________________________________________________________________

BOOKI. Studying Photobooks

The second international review of photo books organized by the Department of Photography at the University of the Arts in Poznań. The exhibition presents the latest author’s publications of students and graduates of European art schools that educate in the field of photography.

Selection of books for this year’s edition of „BOOKI. Studying Photobooks” was made by:

Franck Maindon – Ecole nationale supérieure Louis-Lumière, Saint-Denis
Hugues de Wurstemberger – École supérieure des arts de l’image, LE 75 – Bruxelles
Vladimír Birgus – Institut tvůrčí fotografie, Slezské univerzity v Opavě
Pedro Vincente – Máster en Fotografía UPV, Universidad Politécnica de Valencia
Jarosław Klupś – Department of Photography, University of the Arts Poznań

Among the dozens of selected publications, there are unique books, albums, zines, photographic notebooks, etc. that have never been presented to a wider audience yet.

The exhibition takes place as part of the XPrint Photography Book Festival.

Coordinator: Jarosław Klupś

Galeria Skala, ul. Św. Marcin 49a, Poznań
24.11-1.12.2018

wernisaż: sobota 24.11, 16:00

wystawa czynna:
sobota, 24.11: 12:00-18:00
niedziela, 25.11: 11:00-16:00
od poniedziałku do soboty, 26.11-1.12: 14:00-18:00

oprowadzanie: sobota, 1.12, godz. 16:30

 

Powtarzam to i wzmacniam

Poznańska inauguracja Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. Ireneusza Zjeżdżałki odbyła się w Galerii u Jezuitów 13.10.2018 o godz. 18. Właśnie wtedy będą miały premierę dwie wystawy przygotowane specjalnie na festiwal. Pierwsza, kuratorowana przez Tytus Szabelski„Wspólnie razem i osobno” przedstawiająca praktyki pracy wielkopolskich grup fotograficznych. Druga to „Powtarzam to i wzmacniam”, której kuratorem jest Michał Bugalski prezentująca absolwentów Katedra Fotografii Uap.

„Wspólnie, razem i osobno” Praktyki pracy wielkopolskich grup fotograficznych
Do wykonania zdjęcia zazwyczaj wystarczy jedna osoba i aparat, trzymany przez nią w rękach. Ewentualnie dwie – ktoś czasami może przecież stać przed obiektywem. Po co jednak zrzeszać się w mniej lub bardziej sformalizowane organizacje, urządzać wspólne spacery, plenery i wyjazdy, czy co tydzień spotykać się w ciemniach, ośrodkach kultury i pubach?
To, być może nieco naiwne, pytanie stanowi punkt wyjścia do przeglądu działań wybranych grup fotograficznych z całego województwa wielkopolskiego. Jedynie tych wybranych, bo nie ma w Poznaniu takiej przestrzeni wystawienniczej, w której należycie można by zaprezentować je wszystkie. Jednak nawet ta ograniczona liczba daje całkiem spore możliwości udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie, a tych jest prawie tyle, ile samych grup.
Wystawa „Wspólnie, razem i osobno” jest próbą pokazania różnorodności i wielości sposobów grupowej pracy, sprowokowanej przez wspólną wszystkim jej uczestnikom i uczestniczkom pasję – fotografię. Praca ta może czasami oznaczać po prostu rozmowę – prezentację indywidualnych dokonań, dyskusję na ich temat, wzajemne komentarze i rady kierowane od tych bardziej zaawansowanych, do tych zaczynających swoją przygodę ze zdjęciami. To najprostsza i najoczywistsza forma, lecz przecież nie jedyna. Czasem osoby zrzeszone w danej grupie łączy coś więcej – przekonanie o wyjątkowości konkretnej metody czy techniki, wiara w siłę kolektywnego autorstwa, zapał do animowania i aktywizowania środowiska czy lokalna tradycja, sięgająca kilkudziesięciu lat wstecz.
Być może to właśnie lokalność – rozumiana pozytywnie, w opozycji do prowincjonalności – jest najważniejszym czynnikiem spajającym grupy. Stąd dopiero biorą się wszelkie pomysły programów edukacyjnych, odkopywania zapomnianych historii utrwalonych przez dawnych fotografów, wspólnego obserwowania i utrwalania aktualnej rzeczywistości – w Poznaniu, Wrześni, Kole, Środzie Wielkopolskiej, Trzemesznie, Krotoszynie, Książu Wielkopolskim, Ostrzeszowie i wielu innych.
Tytus Szabelski
Grupy biorące udział w wystawie: Pracownia na Jana z Trzemeszna, Ciemnica z Poznania, Kolektyw Świetlica z Poznania, Fotspot z Pozniania, Klub Fotograficzny Blenda z Krotoszyna, Stowarzyszenie Regionalny Ośrodek Dokumentacji WIEŻA 1916 w Ostrzeszowie z Ostrzeszowa, Średzkie Towarzystwo Fotograficzne , Klub Moment Wrzesiński Ośrodek Kultury , Plenery Fotograficzne z Książa Wielkopolskiego, Kolski Klub Fotograficzny „fakt” im. prof. dr Tadeusza Cypriana

„Powtarzam to i wzmacniam” Wystawa absolwentów Katedry Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

Powody dla których twórca podejmuje konkretne działanie/gest, by przełożyć ulotne stany emocjonalne na obraz bywają niekiedy niejasne. Drobne ale powracające, obsesyjne „zawieszenie” uwagi może mieć znaczenie. Nie wiemy jeszcze jakie. Posłużenie się logiką / racjonalnością /narzędziami poznawczymi które zwykliśmy uważać za właściwą drogę, zwyczajnie zawodzi. Do tego sensu nie zaprowadzi nas utarta droga, jednak tropy które rozum, przez intuicyjny wgląd podsyła nam, bywają niejasne. Te impulsy, by zostać zrozumiane wymagają przepracowania, przetworzenia i wzmocnienia a przecież bywa, nieraz, że pomimo znacznego wysiłku ta droga prowadzi nas na manowce.

Po co tworzyć wyrafinowaną linię, nie wiedząc jaki przyniesie obraz? A jednak coś pcha nas do tego utopijnego działania – być może chęć dotarcia, zobaczenia czegoś co jest – ale jest ukryte przed naszymi oczami.
Michał Bugalski

Artyści biorący udział w wystawie: Piotr Folkman Kate SamozwaniecWeronika Ławniczak Tomasz Mazur Paulina Nowak Arek Piętak Dorota Stolarska Alina Strzempa Pawel Wawrzyniak Agata Wu Piotr Zaworski

Wystawy |Kierunek – Fotografia|

Finisaż wystawy towarzyszy Inauguracji Roku Akademickiego 2018/2019.

Agnieszka Antkowiak
Michał Bugalski
Anna Kedziora
Jarosław Klupś
Kamila Kobierzyńska
Max Radawski
Mateusz Sadowski

Nieoczywisty i w gruncie rzeczy nadal nieuchwytny status fotografii, rozpięty pomiędzy dokumentem a artefaktem, zapisem a kreacją, rekonstrukcją a konstrukcją, stanowi centralny napęd historii tej dyscypliny, której rozwój w dużej mierze opiera się na nieustannej weryfikacji własnej tożsamości. Pośród wielu poruszanych zagadnień prezentowane na wystawie prace podejmują również wątek tej źródłowej nieuchwytności na niezwykle zróżnicowanych obszarach: od autotematyzmu obiektów kwestionujących pozorną dostępność reprezentacji, przez udokumentowaną pracę pamięci poddaną materialnym lub metaforycznym procedurom przekształceń, aż po krytyczny ślad, trace, wskazujący na działanie odbywające się również poza obrazem. Wszystkie te zabiegi krzyżują się w polu możliwości ustanowienia znaczenia, którego ulotność wydaje się stanowić istotną epistemologiczną cechę związaną z charakterem samego medium.

Nieoczywiste 2018

28.09 odbył się finisaż cylku wystaw z wieloletnią już tradycją – Nieoczywiste 2018

Nieoczywiste to wystawa wybranych prac dyplomowych studentów Katedry Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Różnorodność prezentowanych postaw artystycznych ujawnia się
w wielości środków wyrazu. Obraz często jest niewyczerpanym źródłem, a jego wykorzystanie prowadzi do instalacji intermedialnych, realizacji wideo i książek artystycznych.

Przypatrując się pracom, odnajdujemy w nich głębokie zainteresowanie samym medium. Znajdujemy fascynację kopią, metodami odwzorowywania i statusem oryginału. Dostrzegamy odwołania do cyfrowej sieci obrazów, w której odnaleźć można pojedyncze nici o aspektach mistycznych. Konfrontując ludzką pamięć z fotograficzną, artyści nadają obrazom nowe znaczenia generując nieznane wspomnienie. Nie boją się przyswajania nędznych i bezdomnych obrazów, wykorzystują archiwa, odnalezione strzępy wizualnych informacji, by za ich pomocą prowadzić osobiste narracje. Możemy być świadkami wykorzystania nowych technik w poszukiwaniach własnych form wyrazu, tym samym zyskując możliwość odniesienia do wizji jutra.

Prace wideo łączą rzeczywistość myśli z rzeczywistością wizualną. Ukazują doświadczane patrzenia i doznawania, subiektywizacji zdarzeń – miniaturowych eksponatów wyjątkowości. Artystki pozwalają rzeczywistości zdarzać się powoli i spektakularnie. Świadomie rezygnują z pewności, nadając rozciągniętym chwilom istotność i piękno konsekwencji wrażliwego rozpoznawania.

Oprócz tematów wysoce intymnych, prezentowani artyści poruszają także te, na pozór odległe, dotknięte powszechnością. Pytają o nasze pojmowanie czasu i skalę, w jakiej go obserwujemy. Dotykają zagadnień aktualnych, takich jak destrukcyjny wpływ smogu na środowisko; problemów związanych z ciałem, jego reprezentacjami, uwarunkowaniami w kulturze i wizualności. Odnoszą się do pozornej przeszłości, tworząc portrety umykającej pamięci, a także prowadzą rozważania nad istotą życia w przyszłości, eksponując potencjalne ślady po człowieku.

Wystawa Nieoczywiste otwiera odbiorcę na intensywność doznań, artyści zajmują się rekontekstualizacją, szukają granic i znajdują fotografię dla siebie – na nowo. Wszystko staje się silnie obecne, gdy w grę wchodzi potwierdzona realność, a momenty wydobywane są z serii chwil. Fotografia jednocześnie zatrzymuje ruchome i upłynnia stany rzeczy, potwierdza obecność i rozmywa granice pewności.

Max Radawski

 

#336

Grand Prix Fotofestiwal 2019

Zapraszamy do udziału w konkursie!

Grand Prix daje fotografom możliwość pokazania swoich prac podczas Fotofestiwalu. Nagradzamy artystów o wyjątkowej osobowości i projekty prezentujące odważne wizje. Nabór jest otwarty i nie ma ograniczeń tematycznych, wiekowych ani geograficznych. Do jury zapraszamy specjalistów z najważniejszych na świecie mediów instytucji i fotograficznych.

 

Więcej info:

http://fotofestiwal.com/2018/grand-prix/

DIFFERENT WORLDS 2018 6TH INTERNATIONAL PHOTOGRAPHY COMPETITION

Pierwsza nagroda – Luka Koper Photography Award – wynosi 1 000 €, przeznaczanych na produkcję indywidualnej wystawy w Photon Gallery.

10 spośród najlepszych zgłoszeń zostanie nagrodzonych kwotą 200 € mającą na celu pokrycie kosztów wystawy w Lublanie, Wiedniu i innych krajach. Photon pokryje również koszty podróży i pojedynczego noclegu dla pierwszych trzech kandydatów biorących udział w otwarciu wystawy w Lublanie.

Termin składania międzynarodowych zgłoszeń upływa 15 września 2018 r.

Więcej informacji pod tym adresem

Wystawa Końcoworoczna 2018

konkurs Fundacji Grey House Szara Kamienica

Konkurs FGH zaplanowany jest jako impreza cykliczna, popularyzująca najwybitniejsze dokonania młodych polskich artystów w szerokim spektrum dziedzin: grafika, malarstwo, rzeźba, fotografia, video i nowe media. Poprzez wyłonienie najbardziej intrygującej i najciekawszej osobowości twórczej wśród rozpoczynających dopiero swoją karierę̨ artystów, Fundacja chce propagować nowatorskie, odmienne od już istniejących działania, charakteryzujące się̨ bądź wyjątkowym poziomem realizacji, bądź poszukiwaniem indywidualnego sposobu artystycznej wypowiedzi. W dalszej perspektywie naszym zamiarem jest zaprezentowanie szerokiej publiczności nowych trendów w sztuce współczesnej i dorobku najbardziej obiecujących twórców najmłodszego pokolenia (wystawa Finalistów). Pewnym novum w Konkursie jest dobór jurorów wyłącznie spośród osób zawodowo zajmujących się rynkiem sztuki i bezpośrednio pracujących z artystami.

 

karta zgloszeniowa 8 edycja konkursu FGH

info_8.edycja_Konkursu