Nieoczywiste 2018

28.09 odbył się finisaż cylku wystaw z wieloletnią już tradycją – Nieoczywiste 2018

Nieoczywiste to wystawa wybranych prac dyplomowych studentów Katedry Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Różnorodność prezentowanych postaw artystycznych ujawnia się
w wielości środków wyrazu. Obraz często jest niewyczerpanym źródłem, a jego wykorzystanie prowadzi do instalacji intermedialnych, realizacji wideo i książek artystycznych.

Przypatrując się pracom, odnajdujemy w nich głębokie zainteresowanie samym medium. Znajdujemy fascynację kopią, metodami odwzorowywania i statusem oryginału. Dostrzegamy odwołania do cyfrowej sieci obrazów, w której odnaleźć można pojedyncze nici o aspektach mistycznych. Konfrontując ludzką pamięć z fotograficzną, artyści nadają obrazom nowe znaczenia generując nieznane wspomnienie. Nie boją się przyswajania nędznych i bezdomnych obrazów, wykorzystują archiwa, odnalezione strzępy wizualnych informacji, by za ich pomocą prowadzić osobiste narracje. Możemy być świadkami wykorzystania nowych technik w poszukiwaniach własnych form wyrazu, tym samym zyskując możliwość odniesienia do wizji jutra.

Prace wideo łączą rzeczywistość myśli z rzeczywistością wizualną. Ukazują doświadczane patrzenia i doznawania, subiektywizacji zdarzeń – miniaturowych eksponatów wyjątkowości. Artystki pozwalają rzeczywistości zdarzać się powoli i spektakularnie. Świadomie rezygnują z pewności, nadając rozciągniętym chwilom istotność i piękno konsekwencji wrażliwego rozpoznawania.

Oprócz tematów wysoce intymnych, prezentowani artyści poruszają także te, na pozór odległe, dotknięte powszechnością. Pytają o nasze pojmowanie czasu i skalę, w jakiej go obserwujemy. Dotykają zagadnień aktualnych, takich jak destrukcyjny wpływ smogu na środowisko; problemów związanych z ciałem, jego reprezentacjami, uwarunkowaniami w kulturze i wizualności. Odnoszą się do pozornej przeszłości, tworząc portrety umykającej pamięci, a także prowadzą rozważania nad istotą życia w przyszłości, eksponując potencjalne ślady po człowieku.

Wystawa Nieoczywiste otwiera odbiorcę na intensywność doznań, artyści zajmują się rekontekstualizacją, szukają granic i znajdują fotografię dla siebie – na nowo. Wszystko staje się silnie obecne, gdy w grę wchodzi potwierdzona realność, a momenty wydobywane są z serii chwil. Fotografia jednocześnie zatrzymuje ruchome i upłynnia stany rzeczy, potwierdza obecność i rozmywa granice pewności.

Max Radawski

 

#336