Latent Images Studio
O prowadzących / About the lecturers:
http://jaroslawklups.pl
http://daguerreotypist.pl
http://kobierzynska.com
Na dzień dzisiejszy konsekwencje każdego wynalazku znacznie przekraczają najdziksze nawet przewidywania ludzi obdarzonych bujną wyobraźnią.
— Edgar Allan Poe (1840)
Pracownia Obrazów Utajonych jest miejscem artystycznych eksperymentów w obszarze form obrazowania związanych z materialnością i niepowtarzalnością obrazu fotograficznego. Interesują nas procesy i zjawiska towarzyszące powstawaniu fotografii, a także (re)interpretacja istniejących materiałów wizualnych i tworzenie oryginalnych narracji w rozmaitych formach wydawniczych.
„Dawny instrument muzyczny wymaga od muzyka szczerości” – powiedziała jedna z pianistek szopenowskich o fortepianie Erarda z 1849 roku. Choć dawne metody obrazowania piętrzą dziś liczne trudności warsztatowe i wątpliwy jest sens stosowania ich współcześnie, podejmowane przez studentów II Pracowni Fotografii doświadczenia dowodzą, że XIX i XX-wieczne procesy stanowią przestrzeń dla ciągle nowych refleksji, pobudzających do szerszego myślenia o “zdejmowaniu obrazów z natury” (Talbot), eksperymentowania z niezwykłym medium fotografii, czy badania jego potencjału – w miejsce łatwego naśladownictwa czy stylizacji.
Poprzez doświadczenia ze światłoczułością, historycznymi metodami obrazowania – począwszy od eksperymentów pokrewnych XIX-wiecznym rysunkom fotogenicznym Williama H. F. Talbota czy zjawisk camera obscura – umożliwiamy studentom znalezienie się w roli pionierów fotografii, poznających język fotografii przez doświadczanie rozmaitych jego form.
W ślad za fascynacją materialnością fotografii i jej tradycją, w obrębie działań pracowni niejako naturalnie pojawiła się książka fotograficzna. Od kilku lat w ramach Wybranej Pracowni Artystycznej, jako propozycji dla studentów fotografii oraz pozostałych kierunków Uniwersytetu, II Pracownia Fotografii realizuje program edytorsko-wydawniczy. Studenci przygotowują artystyczne publikacje fotograficzne – fotobooki, ziny, teki zdjęć, nietypowe i oryginalne wydawnictwa o charakterze książkowym w autorskich nakładach.
Studenci, oprócz semestralnych i rocznych prac artystycznych, przygotowują też krótkie, autorskie prezentacje z zakresu fotografii i mediów pokrewnych (15-minutowe „szorty”), kształtujące umiejętności samodzielnej, publicznej wypowiedzi, zachęcające do grupowych rozmów i komentarzy.
— Jarosław Klupś
At the present day, the consequences of every invention far exceed even the wildest expectations of the most imaginative.
— Edgar Allan Poe (1840)