No Room Collection

No Room Collection to wynik współpracy 11 artystów, którzy spotkali się w V Pracowni Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (@5_photo_uap). Na początku marca 2020 grupa studentów/-ek miała pojechać na klasyczny w założeniu plener artystyczny. Tematem przewodnim wyjazdu był ‘koniec świata’: w obliczu zmian zachodzących na Ziemi, grupa artystów/-ek tworzy kolekcje definiującą to, co ludzkie (@noroomcollection). Kilka dni przed wyjazdem, plener zostaje odwołany z powodu pojawienia się w Polsce koronawirusa. Grupa decyduje się pracować dalej, mimo zaostrzenia przepisów dotyczących rozpowszechniania się wirusa.

Zdezorientowani sytuacją uczestnicy pleneru rozpoczynają kolekcję od instalacji w Parku Dębińskim w Poznaniu. Konstrukcja ma być metaforyczną machiną przenoszącą w bezpieczne miejsce, która z powodu kolejnych ograniczeń wynikających z rozrastania się pandemii, nigdy nie odbywa swej finalnej podróży. Praca nad No Room Collection w całości zostaje przeniesiona w sferę online, jedynego na tamten moment bezpiecznego ‘miejsca’.

Współczesny filozof francuski Roger-Pol Droit w książce „Gdyby została mi tylko godzina życia” [2011] pisze tak: „skończy się dla mnie świat, bezkresna czułość, śmiech dzieci, ceremonia parzenia herbaty, alchemia win, nienawiść nienawiści”. Widzimy tu, że świat nie jest wcale żadnym obiektywnym zbiorem bytów materialnych i ich relacji, a właściwy świat zawsze jest moim światem – historią i ewolucją moich wyobrażeń, tym, co uczyniłem z przejętym od dziejów bagażem pojęć, symboli, znaczeń i przedstawień, aby stworzyć siebie. „W obliczu końca – należy odrzucić to, co zbędne i od razu zmierzać do tego, co najistotniejsze”. Pol-Droit stwierdza, że uczynić siebie choć trochę nieśmiertelnym i możliwym do przeżycia dla innych, można tylko na drodze twórczości – w tym wypadku – stworzenia tekstu-dzieła, który przyniesie pomoc, pocieszenie i poznanie innym – tym, którzy nadejdą po nas.

Antycypacja końca świata rzuca nas więc przed oblicze naszego wnętrza, które tym bogatsze, bezpieczniejsze i przytulne, im gęściej wypełnione najlepszym spośród tego, co przez wieki przygotowali nam mistrzowie i mistrzynie wszelkiej twórczości. To, co najwyższe, pozwala przebywać najbliżej tego, co Niewyrażalne, Niemożliwe i Tajemnicze. My za to przetrwać (jakoś) możemy poprzez zdeponowanie swoich światów w dziełach, które kiedyś – choćby słabo i nietrwale – wypełnią wnętrze tych, którzy nadejdą po nas. Tylko tyle i aż tyle.
-fragment wykładu Samuela Maruszewskiego „Czym jest koniec świata dla filozofa?” z 13.03.20 r.

No Room Collection składa się z kilkunastu prac multimedialnych powstałych na bazie rozmów online o tym, co definiuje nas jako ludzi, również w skrajnych warunkach przetrwania. Formalna strona kolekcji odzwierciedla potrzebę stworzenia azylu, do którego odwiedzenia zapraszają twórcy. Poszczególne elementy kolekcji znajdują się w trzech miejscach: na stronie internetowej (www.noroomcollection.com), Instagramie (@noroomcollection) oraz od 03.06.2020 w postaci wydruku w witrynie przy ul. Wolnica 9 w Poznaniu, jako część Poznań Art Week 2020.

Artyści:

Aga Gabara
Paweł Franciszek Jaskuła
Paweł Masin
Magda Pacek
Jakub Rudzik
Mateusz Sadowski
Jadwiga Subczyńska
Andrzej Szwabe
Kinga Świętek
Klara Woźniak
Magdalena Żołędź

Koordynator projektu: Magdalena Żołędź / Wizualny koncept galerii, logo, rendery
i animacje 3D: Andrzej Szwabe / www: Aga Gabara / @noroomcollection: Klara Woźniak

https://poznanartweek.com/wydarzenia-wystawy/projekt-no-room-collection/ 

https://noroomcollection.com/ 

[arve url=”https://fotografia.uap.edu.pl/wp-content/uploads/2020/05/no-room-logo-vid.mp4″]

Comments are closed


Dofinansowano ze środków budżetu państwa
Fundusz Promocji Kultury
Rozwój infrastruktury fotograficznej w UAP
2024