Pracownia Fotografii w Kontekstach
Katedra Fotografii Intermedialnej, Wydział Fotografii
Photography in Contexts Studio
Department of Intermedia Photography, Faculty of Photography
Działania w Pracowni Fotografii w Kontekstach ogniskują się wokół twórczych możliwości różnych form rejestracji obrazu i ich funkcjonowania w dzisiejszych technologiach komunikacyjnych. Technika fotografii traktowana jest jako punkt wyjścia do eksperymentu, pracy nad indywidualnymi rozwiązaniami formalnymi, strukturalnymi i znaczeniowymi rejestracji. Równoległym obszarem działań i analizy jest post-internetowa kondycja sztuki i komunikacji. Dominacja reguł cyberprzestrzeni wypracowuje dziś szereg odmiennych sposobów obrazowania, uwalniając stopniowo sztukę od medialnego determinizmu.
# Zadajemy stare pytania, starając się znaleźć nowe odpowiedzi. Co widzimy, gdy patrzymy na fotografię? Jak materializować / mitologizować postmedialną rzeczywistość?
# Szukamy nowych pytań w działaniu. Zaopatrujemy cybersferę w obrazy i wydobywamy z niej (czy to magiczna sztuczka?) nową materialność
# Uczymy się praktyki koncentracji uwagi i porządkowania znaczeń na styku wielu rzeczywistości.
Activities at the Photography in Contexts Studio focuses on the creative possibilities of various forms of image recording and their functioning in today’s communication technologies. The photography technique is treated as a starting point for the experiment, working on individual formal, structural and semantic solutions. Parallel to the area of activities and analysis is the post-internet condition of art and communication. Dominance of cyberspace rules develops a number of different ways of imaging, gradually releasing art from media determinism.
# We ask old questions, trying to find new answers. What do we see when we look at a photograph? How to materialize / mythologize postmedial reality?
# We are looking for new questions in action. We supply the cybersphere in images and extract it (is it a magic trick?) the new materiality.
# We learn the practice of focusing attention and ordering the meaning at the touch of many realities.
WYSTAWY
SOMETIMES MAKING NOTHING LEADS TO SOMETHING (2022)
Artyści:
Ida Derczyńska
Mateusz Janik
Maja Korczyńska
Lena Peplińska
Jakub Rudzik
Daniela Weiss
Klara Woźniak
Za punkt wyjścia przy tworzeniu prac na wystawę przyjęliśmy „robienie nic”. Musieliśmy jednak stworzyć coś, co ma swoją materialność, powstały więc dzieła w różny sposób nawiązujące do „niczego”. Każde z nas odmiennie rozumie swoją rolę w takim procesie. Niektóre prace powstały przy minimalnej interwencji ze strony artystów i artystek – ograniczała się ona do rejestracji napotkanych zjawisk, lub uformowania znalezionych materiałów w sposób przystający do idei. Inne opowiadają z kolei o robieniu niczego, potencjale czasu, w którym jesteśmy nieaktywni. Niektóre przywołują wrażenia towarzyszące przebywaniu w dostępnym tylko we własnych myślach, utopijnym miejscu.
Z uwagi na subtelną naturę prac i relacji w nich zachodzących zachęcamy do bycia z nimi blisko – dotykania, słuchania, chodzenia i przyglądania się. Takie założenie towarzyszyło nam przy ich tworzeniu, gdy nadawaliśmy głębsze sensy pozornie nieistotnym sytuacjom.
Proponujemy korzystać z rzeczy i gestów wydobytych z codzienności w taki sposób, by móc zagłębić się w to, co skrywają. To co robimy z nimi na co dzień skutecznie przesłania ich ważność. Róbmy zatem “nic”, by doprowadzić do czegoś. Jak to zrobić? Możliwe, że sami nie wiemy, ale czasem się udaje.
Dzielimy się kilkoma instrukcjami:
– ogłoś przerwę w pracy
– roznieś popiół
– spróbuj uzyskać wodę z powietrza
– wybierz się na wycieczkę szlakiem przystanków tramwajowych
– pozwól słowom powiewać na wietrze
– spójrz, jak nic-nie-robią inni i powiedz, co o tym myślisz
– przejrzyj memy i daj losowi zrobić swoje!
Pamiętaj, że równie dobrze zrobienie czegoś może doprowadzić Cię do niczego. Ale o tym już było.
Dokumentacja: Zachar Szerstobitow
testingcheats true. max_motives (2020)
Wystawa studentów III pracowni fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (Domie, Poznań).
Wszyscy mieliśmy być kimś innym: księżniczkami, strażakami, astronautami, architektami, prawnikami, chłopcami, dziewczynami. Mieliśmy być bogaci. W czasie gdy dorośli przedzierali się przez wczesny, analogowy kapitalizm lat dziewięćdziesiątych, my – w dresach z zachodu i przy meblach z PRL – uczyliśmy się magicznych kodów. Pieniądze, sława, kariera. Czy aby kod na szczęśliwe dzieciństwo na pewno działa i czy cokolwiek daje graczowi?
Aga Gabara
Edyta Jabłońska
Paweł Franciszek Jaskuła
Michał Jaszkowski
Maja Kopa
Mateusz Mąka
Magda Pacek
Monika Skibińska
Paweł Sołoducha
Paweł Tomczyk
opieka merytoryczna:
prof. dr hab. Piotr Wołyński
dr hab. Sławomir Decyk
mgr Aga Antkowiak
HANDS UP WHO WANTS TO DIE?! (2019)
Wystawa w galerii Obrońców Stalingradu 17
artystki/artyści/studentki/studenci Katedry Fotografii UAP:
Mateusz Banaszak, Agnieszka Gabara, Michał Jaszkowski, Paweł Masin, NganWa Ao, Magda Pacek, Zuzanna Piekoszewska, Jadwiga Subczyńska
kuratorka: Agnieszka Antkowiak
Hands up, who want’s to die?!
(I wanna be with you, gotta be with you, gotta be with you)
Yeah obviously we know what it is, innit
Like, but that’s your ting, innit
It’s valid, it’s real
They just don’t understand it
And that’s not your fault – it’s their fault
For not being on your level, get me?Babyfather
Wystawa stanowi zbiór wyobrażeń końca świata i jego alternatywnych istnień. Młodzi artyści zastanawiają się nad wpływem człowieka na środowisko naturalne, alteracji powodowanych jego działalnością i niejednokrotnie sprzężeniem zwrotnym. Badają wzajemne wpływy różnych podmiotów nie traktując żadnego z nich jako jedynego i dominującego. Wpływ technologii na kondycje człowieka wciąż pozostaje zagadkowym, nie do końca naukowo przebadanym polem. Nie umyka to również uwadze młodych artystów, którzy z dużą ciekawością analizują te zależności. Granice, które kiedyś były dla nas klarowne, dziś rozmywają się w mariażu prawdy, fikcji i wirtualności.
PALCEM W OKO (2018)
Wystawa w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
Wystawa studentów i absolwentów III Pracowni Fotografii UAP:
Agnieszka Antkowiak, NganWa Ao, Karolina Belter, Dominik Darocha, Maria Halotta, Bartosz Jakubowski, Bo Jaroszek, Lida Macha, Tomasz Mazur, Anastasia Pataridze, Jadwiga Subczyńska, Weronika Wronecka
kuratorzy: Piotr Wołyński, Sławomir Decyk, Agnieszka Antkowiak
The moment of the meeting of media is a moment of freedom and release from the ordinary trance and numbness imposed by them on our senses.
Marshall McLuhan – Understanding Media, 1964