Miło nam poinformować o wystawie indywidualnej absolwentki naszego Wydziału, Rozalii Kwiatkowskiej, w lubelskiej galerii Pomost.

POŚREDNIK MYŚLI
W mojej opinii, ludzkie i roślinne losy od zarania dziejów są ściśle ze sobą splecione. Drzewa determinują nasze istnienie, mimowolnie korzystamy z ich dobrodziejstw. Oprócz fizycznego materiału jaki od nich otrzymujemy, ciągle pośredniczą w naszym życiu, tylko w zmienionej formie. Wierzę, że jakaś niewidzialna cząstka ich energii, która w nich oddziałuje, zostaje przeniesiona i trwa w każdej ich postaci. Natomiast pamięć płyty CD traktuję bardzo ulotnie, między innymi przez to, jak łatwo doprowadzić ją do destrukcji. Nie znajduje w niej trwałego nośnika rejestracji, nie to co drzewo, które całym swoim kształtem obrazuje historię swojego życia. W geometrii konara, gałęziach i liściach ukryty jest zapis jego istnienia. Ruch jest wyrazem wrażliwości roślinnych form życia. Płyta kompaktowa pracuje w ruchu oznacza to, że jeśli chcemy odczytać lub zapisać na niej dane, potrzebujemy urządzenia, które odtworzy je dla nas. Bez ruchu jest tylko okrągłym kawałkiem plastiku. Potwierdza to moje przekonanie o tym, że zestawienie tych dwóch nośników zapisu informacji – ludzkiego i roślinnego podkreśla złożoność relacji odczuć i zmysłów. W pracy zastanawiam się nad wieloma aspektami ruchu. Uwzględniam drżenie drzew, wirowanie płyty, aż do przemieszczania się widza badającego zbudowane przeze mnie struktury. Doświadczanie sztuki w mojej pracy przeniesione jest po części na uczestnika, dlatego o pełnym zaistnieniu instalacji przesądza punkt widzenia odbiorcy. Wymaga jego fizycznego udziału, to on może wprawić dzieło w ruch a tym samym go ożywić, wpływając na przekaz.
Rozalia Kwiatkowska dyplom magisterski obroniła w Pracowni Fotografii Eksperymentalnej pod kierunkiem dra hab. Sławomira Decyka.