Tyranny of the Afterthought | wystawa w Galerii Rdza | 17.01.—31.01.25

 

Z najwyższą przyjemnością zapraszamy na wystawę Tyranny of the Afterthought, której kuratorem jest dr Mateusz Sadowski, wykładowca Wydziału Fotografii.  Na wystawie prezentowane będą prace następujących osób (wśród których znajdują się również studenci reprezentujący Wydział Fotografii): Marcin Pietrucin, Mateusz Hadaś, Bartek Milka, Zuzanna Stempska, Marcin Czerkasow, Fryderyk Szulgit.


Galeria Rdza

ul. Głogowska 29/6A

Wernisaż: 17.01.25, g. 19:00

 

 

W rozmowie z Benjaminem Kunkelem – przeprowadzonej w roku 2023, a opublikowanej niedawno na łamach Paris Review – Frederic Jameson stwierdził, że: „jedną z rzeczy, których nauczył mnie Proust, jest to, że do wszystkiego trzeba zawsze dochodzić poniewczasie. [Znane jest] powiedzenie Hegla, że sowa Minerwy wylatuje o zmierzchu. […] Nie powinno się posiadać uprzednich idei rzeczy”. Ten brak dominacji wstępnych założeń, czy „uprzedzeń”, odnosił Jameson przede wszystkim do pola krytyki kultury, jednak można przy tym zauważyć, że równie dobrze mogłaby się tu odnaleźć także praktyka artystyczna.

W porządku świata definiowanym przez panowanie kapitału, wiedza czy sztuka stały się jedynie kolejnymi z wielu towarów na „wolnym rynku idei”. Znaczenie występuje tutaj w ramach presupozycji reprezentujących dominującą ideologię: jest czymś już zawsze zdeterminowanym, aby przede wszystkim zaspokajać potrzeby konsumentów. Nie ma tu miejsca na wieloznaczność. Siłą sztuki czy literatury jest natomiast ich przewrotność, dzięki której naszą uwagę możemy skierować na to, co zaskakujące lub niezrozumiałe – efekt nazywany defamiliaryzacją lub, w nieco bardziej dramatycznym wymiarze: unheimlich, uncanny. To dzięki tej sile możliwy jest porządek każdego doświadczenia, które można by również umieścić w polu tak zwanej estetyki.

Tytuł tej wystawy jest zatem „przewrotną” próbą przywrócenia problemu przewartościowania popularnych strategii opierających się na dostarczaniu prefabrykowanych doświadczeń – nawiązuje do konieczności namysłu podejmowanego zawsze dopiero „po fakcie”. To próba opowieści o warunkach możliwości podjęcia wysiłku rozumienia w świecie zdominowanym przez utowarowioną zrozumiałość, za którą często kryje się nieco bardziej złowieszczy spektakl manipulacji i przeinaczeń.

— Marcin Czerkasow

 

 

Comments are closed


Dofinansowano ze środków budżetu państwa
Fundusz Promocji Kultury
Rozwój infrastruktury fotograficznej w UAP
2024

Ułatwienia dostępu