Zachar Szerstobitow: Hipnagogia maszyny | 09.05—09.06.25 | Galeria Jak

 

Hipnagogia maszyny
Zachar Szerstobitow
9.05—9.06.2025
Galeria Jak
WERNISAŻ 9.05 godz. 19:00

17.05 godz.19:00 – oprowadzanie kuratorskie (Noc Muzeów)
17.05 godz. 20:00 – możliwość wygenerowania własnej grafiki pod okiem autora (Noc Muzeów)
7.06 godz.18:00 – oprowadzanie kuratorskie (10 lat Koalicji Św. Marcin)

Wystawa będzie udostępniana:

w środy od 18.00 do 20.00
w czwartki od 18.30 do 20.30

Sztuka od zawsze stanowiła zwierciadło swojej epoki – ujawniała jej technologię, mitologie oraz sposoby rozumienia świata. Dziś jednym z najważniejszych narzędzi współczesnego artysty staje się algorytm, a jednym z nurtów twórczości – sztuka generatywna. Choć intensywnie rozwijana i obecna w praktykach artystycznych XXI wieku, nadal bywa odbierana z podejrzliwością – jako wyzwanie wobec klasycznie rozumianej „autentyczności” dzieła.


Tymczasem sztuka generatywna nie jest wytworem „sztucznej inteligencji” w oderwaniu od ludzkiej intencji. To złożony, iteracyjny proces, w którym twórca nie tylko formułuje założenia, lecz także podejmuje decyzje estetyczne, selekcjonuje efekty i kształtuje narracje. Algorytm pełni tu funkcję narzędzia – tak jak niegdyś pióro, matryca drukarska czy aparat fotograficzny. Jak każda nowa technologia, także ta wywołuje opór, lecz z czasem wpisuje się w kulturowy krajobraz, redefiniując granice sztuki.

Tytułowa Hipnagogia maszyny odnosi się do momentu granicznego – stanu przejściowego, zawieszonego między świadomą kontrolą twórcy a autonomicznym działaniem algorytmu. To chwilowe zawahanie – gdy artysta kończy swój gest, a maszyna rozpoczyna proces obliczeniowy – przypomina senne zawieszenie. Obraz generowany „z chmury” wyłania się z mgły danych niczym wizja z pogranicza snu i jawy, balansując pomiędzy precyzją a ulotnością.

Prezentowana wystawa obejmuje kilkaset prac, które łączą współczesną estetykę sztuki generatywnej z językiem graficznym stalorytu, akwaforty i innych tradycyjnych technik drukarskich. W warstwie wizualnej i tematycznej prace odwołują się do mitologii ludowej, astrologii, natury oraz fikcyjnych kosmogonii – tworząc świat równoległy, gdzie cyfrowy kod spotyka się z archaiczną wrażliwością. To przestrzeń dialogu między tym, co organiczne, a tym, co syntetyczne – między mechaniką systemów a intuicją wyobraźni.


Comments are closed


Dofinansowano ze środków budżetu państwa
Fundusz Promocji Kultury
Rozwój infrastruktury fotograficznej w UAP
2024

Ułatwienia dostępu